Aankondiging van een opdracht
Diensten
Afdeling I: Aanbestedende dienst
Afdeling II: Voorwerp
Europees openbare aanbesteding Wmo begeleiding
Doel van deze inkoopprocedure is om voor iedere individuele gemeente afzonderlijk met iedere individueel gegunde aanbieder een eensluidende overeenkomst te sluiten voor verschillende Wmo-begeleidingsvormen. De nieuwe overeenkomsten gaan in per 1 juni 2022. Het gaat om de volgende percelen/ begeleidingsvormen:
Perceel 1: Ambulante begeleiding
Perceel 2: Begeleiding in groepsverband
Verdeeld in de volgende subpercelen:
2a. Begeleiding groep belevingsgericht
2b. Begeleiding groep arbeidsmatig
Perceel 3: Kortdurend verblijf
niet van toepassing
Ambulante begeleiding (regulier & plus)
Gemeente Oldambt, Gemeente Pekela en Gemeente Stadskanaal
Een omschrijving van de percelen en de bijbehorende dienstverlening is opgenomen in bijlage 4 van de overeenkomst.
De overeenkomsten kunnen maximaal tweemaal met één (1) jaar eenzijdig door iedere gemeente afzonderlijk of door de gemeenten gezamenlijk worden verlengd.
De gemeenten sluiten per individuele gemeente een eensluidende overeenkomst af met de aanbieders.
2a. begeleiding groep belevingsgericht
Gemeente Oldambt, Gemeente Pekela en Gemeente Stadskanaal
Een omschrijving van de percelen en de bijbehorende dienstverlening is opgenomen in bijlage 4 van de overeenkomst.
De overeenkomsten kunnen
maximaal tweemaal met één (1) jaar eenzijdig door iedere gemeente afzonderlijk of door de gemeenten
gezamenlijk worden verlengd.
De gemeenten sluiten per
individuele gemeente een eensluidende overeenkomst af met aanbieders.
2b. Begeleiding groep arbeidsmatig
Gemeente Oldambt, Gemeente Pekela en Gemeente Stadskanaal
Een omschrijving van de percelen en de bijbehorende dienstverlening is opgenomen in bijlage 4 van de overeenkomst.
De overeenkomsten kunnen maximaal tweemaal met één (1) jaar eenzijdig door iedere gemeente afzonderlijk of door de gemeenten gezamenlijk worden verlengd.
De gemeenten sluiten per
individuele gemeente een eensluidende overeenkomst af met aanbieders.
kortdurend verblijf (KDV)
Gemeente Oldambt, Gemeente Pekela en Gemeente Stadskanaal
Een omschrijving van de percelen en de bijbehorende dienstverlening is opgenomen in bijlage 4 van de overeenkomst.
De overeenkomsten kunnen maximaal tweemaal met één (1) jaar eenzijdig door iedere gemeente afzonderlijk of door de gemeenten gezamenlijk worden verlengd.
De gemeenten sluiten per
individuele gemeente een eensluidende overeenkomst af met aanbieders.
Afdeling III: Juridische, economische, financiële en technische inlichtingen
Aanbieder verklaart met het invullen van het vereiste deel III A van de UEA dat er geen sprake is van een in de afgelopen vijf (5) jaren onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak jegens aanbieder, in de zin van alle in artikel 2.86 Aw 2012 beschreven redenen. Als hiervan wel sprake is wordt aanbieder uitgesloten. De verplichting tot uitsluiting van aanbieder is ook van toepassing wanneer de bij onherroepelijk vonnis veroordeelde persoon lid is van het bestuurs-, leidinggevend of toezichthoudend orgaan van aanbieder of die daarin een vertegenwoordigings-, beslissings- of controlebevoegdheid heeft.
Aanbieder moet daarnaast door het invullen van het vereiste in deel III B van de UEA verklaren dat er geen sprake is van een onherroepelijke en bindende rechterlijke of administratieve beslissing overeenkomstig de wettelijke bepalingen dat aanbieder niet voldoet aan zijn verplichtingen tot betaling van belastingen of sociale zekerheidspremies.
Aanbieder moet ook door het invullen van het vereiste deel III C van de UEA verklaren dat geen sprake is van de situaties als opgesomd in artikel 2.87 Aw 2012. De gemeenten verklaren op onderhavige procedure de navolgende facultatieve uitsluitingsgronden van toepassing:
Schending verplichting o.b.v. milieu-, sociaal- of arbeidsrecht (art. 2.87 lid 1 sub a Aw 2012);
Faillissement, insolventie of gelijksoortig (art. 2.87 lid 1 sub b Aw 2012);
Vervalsing van de mededinging (art. 2.87 lid 1 sub d Aw 2012);
Belangenconflict (art. 2.87 lid 1 sub e Aw 2012);
Prestaties uit het verleden (art. 2.87 lid 1 sub g Aw 2012);
Valse verklaring (art. 2.87 lid 1 sub h Aw 2012);
Onrechtmatige beïnvloeding (art. 2.87 lid 1 sub i Aw 2012).
De aanbieder dient ook in Deel III B van het Uniform Europees Aanbestedingsdocument te verklaren dat er geen sprake is van onderstaande facultatieve uitsluitingsgrond:
Betaling belasting of sociale premies (art. 2.87 lid 1 sub j Aw 2012).
Voor het eerste lid de onderdelen a, c, d, g en j van artikel 2.87 Aw 2012 geldt een terugkijktermijn van drie (3) jaren. Voor de overige facultatieve uitsluitingsgronden geldt dat hiervan geen sprake mag zijn jegens onderhavige procedure.
Voor wat betreft de prestaties uit het verleden wordt door gemeenten het volgende verstaan:
Gedurende drie jaar voorafgaand aan de publicatiedatum van de procedure (en ook gedurende de looptijd van de overeenkomst) is voor wat betreft aanbieder geen sprake geweest van aanzienlijke én/of voortdurende tekortkomingen in de uitvoering van (raam)overeenkomsten voor gemeente(n).
- Een voortdurende tekortkomingen is van toepassing als in de uitvoering (ergens in Nederland) van een (raam)overeenkomst Wmo Begeleiding, Jeugd, zorgverzekerings Wet of Wet langdurige zorg gedurende één contractjaar twee of meer dan twee keer sprake is geweest van een ingebrekestelling die heeft geresulteerd in ontbinding omdat aanbieder niet heeft voldaan aan één of meerdere contractuele vereisten.
- Onder aanzienlijke tekortkomingen wordt in ieder geval verstaan die gevallen waarin wanprestatie zijn vastgesteld of tekortkomingen die hebben geleid tot vroegtijdige beëindiging van (raam)overeenkomsten.
De uitsluitingsgronden en eisen aan de inhoud van de zorg welke gelden voor aanbieder zijn tevens van toepassing op eventuele derde(n) waar aanbieder een beroep op doet. Bij inschrijving moet een rechtsgeldig ondertekende UEA van deze derde(n) te worden gevoegd, waarmee zij verklaren dat deze uitsluitingsgronden niet op hen van toepassing zijn.
4.3.2.1 Beroeps/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
De aanbieder dient behoorlijk verzekerd te zijn voor aansprakelijkheid door middel van een beroeps/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering dekt minimaal EUR 1.000.000,00 per gebeurtenis en minimaal twee gebeurtenissen/uitkeringen per kalenderjaar.
4.3.2.2 Stabiliteit onderneming
Aanbieder verklaart dat zijn onderneming financieel gezond is. Aanbieder verklaart dat hij aan zijn financiële verplichtingen voldoet en kan voldoen, zodat de continuïteit van de begeleiding voor de cliënt voldoende gewaarborgd is. Aanbieder dient een goedkeurende accountantsverklaring met betrekking tot de meest recente jaarrekening te verstrekken. Deze accountantsverklaring mag geen zogenaamde continuïteitsparagraaf bevatten. Van een niet-jaarrekeningplichtige aanbieder, zoals een eenmanszaak, verlangen gemeenten een beoordelings- of samenstellingsverklaring.
Als bewijs moet de aanbieder na voorlopige gunning het volgende aan gemeenten overleggen:
- Een geldig polisblad van de toepasselijke beroeps/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering;
- Indien het niet mogelijk is een geldig polisblad te overleggen mag een geldig verzekeringscertificaat worden overlegd waaruit blijkt dat aanbieder verzekerd is voor het vereiste bedrag.
De goedkeurende accountantsverklaring of de beoordelings of samenstellingsverklaring voor niet-jaarrekeningplichtige aanbieders dient uiterlijk binnen zeven (7) kalenderdagen na voorgenomen gunning aan de aanbestedende dienst te worden verstrekt.
4.3.3.1 Kerncompetenties
De aanbieder dient bij inschrijving een referentie op te geven, die maximaal drie (3) jaren geleden is afgerond, gerekend vanaf de sluitingsdatum van het indienen van de inschrijvingen, om zijn bekwaamheid aan te tonen met betrekking tot de volgende kerncompetenties.
Perceel 1 Ambulante begeleiding:
Aanbieder heeft gemiddeld per contractjaar een gemiddelde minimale omzet van 10.000 euro per jaar voor belasting gerealiseerd voor wat betreft het bieden van ambulante of individuele begeleiding.
Perceel 2 Begeleiding in groepsverband:
Aanbieder heeft gemiddeld per contractjaar een gemiddelde minimale omzet van 10.000 euro per jaar voor belasting gerealiseerd voor wat betreft het bieden begeleiding in groepsverband.
Perceel 3 Kortdurend Verblijf:
Aanbieder heeft gemiddeld per contractjaar een minimale omzet
3.3.3.2 Kwaliteitsborging
Aanbieder beschikt minimaal over een kwaliteitsmanagementsysteem zoals is beschreven in paragraaf 1.2 van het programma van eisen. Bij inschrijving wordt door aanbieder door middel van het bijvoegen van een inhoudsopgave van het kwaliteitshandboek of een overzicht van gedocumenteerde informatie aangetoond dat aanbieder een kwaliteitsmanagementsysteem heeft waarin minimaal de in paragraaf 1.2 van het programma van eisen zijn vastgelegd.
3.3.3.3 Overzicht medewerkers en diploma’s
Van aanbieders vragen wij een overzicht te geven van medewerkers die gaan werken voor de gemeenten (zowel van hoofd en onderaanbieders) afhankelijk van de inschrijving op percelen. Het document dient te bestaan uit voorletters, achternaam, hoogst genoten zorg gerelateerde opleiding. Hierbij is het van belang dat aanbieder aangeeft wat de titel van de opleiding is en op welk niveau het diploma is behaald.
Procesdocument ref. no. 49133-2021 OPS pagina 23 van 31
Dit overzicht vragen wij op zodat we kunnen controleren of u voldoet aan het toetsingskader opleidingen zoals aangegeven in paragraaf 1.7.3 van het programma van eisen ook in relatie tot de aan te bieden begeleidingsvormen . Het doel van de lijst is ook om een onafhankelijke steekproef te kunnen nemen, in het kader van de controle op kwaliteitscriteria. Dit overzicht kan tijdens de overeenkomst opnieuw worden opgevraagd. Voor het aanleveren van dit overzicht is een format toegevoegd.
Als bewijs dient aanbieder de genoemde referentie, volgens het standaardformat, toe te voegen aan de inschrijving. Aanbieder mag per kerncompetentie meerdere referenties indienen op voorwaarde dat duidelijk en ondubbelzinnig de gevraagde ervaring blijkt. Indien u zich inschrijft voor één perceel dient u voor dat perceel de kerncompetentie in te vullen.
Aanbieder is zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de gestelde kerncompetitie met de juiste referentie.
Zie programma van eisen , bijlage 2 conceptovereenkomst
Afdeling IV: Procedure
Zie pagina 7 procesdocument
Winschoten
Inkoopmedewerker en inkoopadviseur Gemeente Oldambt
Afdeling VI: Aanvullende inlichtingen
Tijdens de procedure worden, tenzij dit om redenen als Corona niet mogelijk is, fysieke bijeenkomsten met aanbieders georganiseerd waarin aanbieders de gelegenheid krijgen om vragen en bespreekpunten mondeling toe te lichten en met gemeenten te bespreken. Ook biedt het gemeenten de mogelijkheid om bepalingen en antwoorden mondeling toe te lichten.